dinsdag 22 januari 2013

Zweedse fakkel en oude bakvormpjes





Ik heb de Zweedse fakkel, die ik
 
al een tijdje binnen in mijn woonkamer
 
heb staan, voor de show
 
in de sneeuw gezet.






'Tijdens de Dertigjarige Oorlog

van 1618 tot 1648 

werden deze fakkels gebruikt

door de Zweedse soldaten.

Vanwege de speciaal gezaagde stammen

waren ze in staat om van de verse

gehakte dennenbomen brandhout te maken.

Zo hebben ze geen grote afstanden

hoeven af te leggen voor brandhout

voor op hun eigen kamp', aldus

de bijbehorende beschrijving.







De oude bakvormpjes 

heb ik enige tijd geleden

gekocht bij Diana van 'Loraine Living'.







'Door de speciale techniek van de inname

van zuurstof bieden de gloeiende stammen die

langzaam afbranden urenlang 

een aangename warmte.'

Ik ben benieuwd! Ik ga nu maar 

weer snel naar binnen, waar het lekker

warm is. (Buiten waaien de 

kaarsjes steeds maar uit.)



Een fijne dag!

Linda




22 opmerkingen:

Pascale zei

Hoi Linda, leuk dat je mij gaat volgen, ik ga jou ook volgen want het ziet er gezellig uit hier. De Zweedse fakkel hebben wij met kerst uitgeprobeerd. Brandt goed hoor, ondanks de wind. Fijne dag, Pascale

Krek wak wou zei

Ik had er nog nooit van gehoord....een Zweedse fakkel! Weer wat geleerd! Altijd leuk de vormpjes met kaarsjes erin!
Fijne dag!
x Nicole

Marjon zei

Mooie post....weer iets geleerd en ik vind het nog mooi uit zien ook...de oude bakvormpjes zijn ook enig....fijne week en lieve groet Marjon

Marjonel M zei

Zweedse fakkel heb ik een keer op TV gezien erg mooi brandt inderdaad erg lang.
Fijne dag groet, Marjonel

Mayflower zei

Leuk hè die Zweedse fakkel, ik heb er hier ook eentje staan, zou deze met de kerst branden, maar daar is niets van gekomen. Staat hier ook een beetje voor de sier.
Je heb mooie foto's genomen met de sneeuw en lichtjes.
Lieve groet, Mea

Mirjam zei

Hoi Linda,
Hoe leuk, ik heb ook nog zo'n zweedse fakkel staan. Moeten we nog een keer uitproberen...
En zulke bakvormpjes doen het heel leuk in huis, met waxinelichtjes erin... Heel herkenbare post dus voor mij...
Ik wens je een heel fijne dag,
Lieve groet,
Mirjam

Homemade Home zei

Leuke post Linda, ik heb ze wel eens eerder gezien, maar wist de betekenis er achter niet. weer wat geleerd.
Fijne dag lieve groet Nelly

Thuis bij Tjits zei

wat leuk Linda, ik kende ze niet!
en ik wil je nog heel graag bedanken voor je verrassingspost voor mijn verjaardag, zo ontzettend leuk!! en wat grappig dat je langs ons huis gereden hebt, was wel leuk geweest als je even aangebeld had haha:)
volgende keer wel doen hoor!
en ja ik herken het Dwingelderveld op je foto, zo leuk!

lieve groetjes, Tjits

It's me zei

Mooie foto's !!..geniet van een heerlijke avond...liefs van mij...xxx...

Marijke zei

Leuk het verhaal van de boomstam!
groetjes van Marijke

Home and Lifestyle zei

Wat staan de kaarsjes daar sfeervol. Zo'n fakkel heb ik al wel eens bij het tuincentrum zien staan, dat zal vast mooi branden!

Een fijne avond Linda! Lieve groet, Ingrid

Eefies day zei

De zweedse fakkels ken ik wel en zo bij jou in de sneeuw is het alsof je midden in Zweden zit...
Leuk zo met die bakvormpjes...dit winterweer brengt heel veel sfeer.

Lieve groet,
Eefie

*Mieke*Petitevictorianrose*and*PastTimeChildhood zei

Lieve Linda, wat een leuke post, ik had nog nooit van een Zweedse fakkel gehoord, maar nu weet ik er alles van :)
De oude bakvormpjes zien er schattig uit met de theelichtjes erin, heel romantisch !!

Liefs Mieke

jacqueline zei

Zo leuk, ik heb er ook een paar en het brandt erg makkelijk en leuk, en zonder rommel! Leuk zo met die kaarsjes erop! Nu die wind nog even weg! groeten, Jacqueline

little sweet things zei

Ik had zo'n Zweedse fakkel in mijn kerstpakket zitten maar heb hem aan mijn buren gegeven, die zijn meer van het vuurtjestoken. Nu ik jou mooie foto's zie krijg ik toch een beetje spijt dat ik hem weg gegeven heb.
Leuk verhaal ook, ik wist het nog niet!
Groetjes, Sas

Barbara zei

Leuk "weetje" over de Zweedse fakkel. Ze staan prachtig is de vormpjes, altijd sfeervol in deze donkere dagen.

Lieve groet,
B.

THE BLACK BARN zei

IK GA JE MOOIE BLOG VOLGEN !

FINE DAG,

MIRANDA

Bonjade zei

Goh ik heb hier toch aardig wat gemist.......krijg geen berichten door maar ben wel je volger.....
Nu ja......lees ik even extra lang bij ;)
Wat leuk die zweedse fakkels, ik had er nog nooit van gehoord, maar ze lijken me erg leuk, vooral met dit koude winter weer.

Fijne avond

Liefs

Room Seventeen zei

Leuk dat via via op mijn blog terecht kwam.
Succes met de verfklus!

bij ELZ zei

Wat leuk zo'n Zweedse fakkel! En helemaal leuk om het verhaal erachter te weten! Het geeft ook nog eens prachtige plaatjes! Fijne avond, liefs Lindy

Loraine Living zei

Zo leuk gedaan, ik heb de fakkel ook nog binnen staan ... Nog steeds niet gebrand, vind ik zo zonde ... Maar er komt vast een goed moment ;) leuk dat je plezier hebt van de bakvormpjes , geniet er lang van !
Nog een fijne week, lieve groet Diana

inro soor zei

WAT EEN SFEERTJE! EN EEN MOOI VERHAAL ERBIJ.

GROETJES, INGE