dinsdag 16 april 2013

Tuinkers in bakje van cement






Onlangs kocht ik in een tuincentrum
een zakje tuinkerszaad.
Ik heb een klein gedeelte
gezaaid in een bakje van cement.
Dit heeft mijn moeder
ooit gemaakt, cement gestort
met als mal een plastic vleesbakje.

Er is overigens een kweekset
bestaand uit een glazen bowl en een zaairooster
    te koop om op een schone en gemakkelijke manier
kiem- en spruitgroente te kweken.



 



Ik zocht echter tussen mijn voorraad
bakjes, potten en vazen
en vond dit bakje, dat prima te
gebruiken is als ondergrond voor tuinkers.











Na een paar dagen
kunnen de plantjes al gegeten
worden. Je ziet ze bijna groeien!
'Tuinkers bevat mosterdolie
en smaakt voortreffelijk
in een gemengde salade, bij gerookte
zalm of andere vissoorten.
De jonge plantjes zijn rijk
aan vitaminen A, B, C en mineralen',
vermeldt de verpakking.

Ik heb tuinkersplantjes
afgeknipt en ze op mijn boterhammen
met kaas gestrooid.











Ik vind het heerlijk smaken.
Inmiddels heb ik het bakje van cement
opnieuw gevuld met zaadjes.

Leuk om de plantjes
zo snel op te zien komen,
daar kan ik me over verwonderen!



Fijne week!
Linda








22 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

De combinatie van cement en tuinkers is erg mooi, zo is het direct een stoere bak!

Eet smakelijk!

Liefs, Ingrid

inge van der sanden zei

Dat is een mooie stoere bak.
Ja.. tuinkers is lekker op een boterham met kaas, ik hou er zo van.
Mooie foto's ook!

Fijne Avond,
Inge, my choice

Sonja- Sezoentje zei

Oh, heerlijk, tuinkers is zo lekker als je het zo vers kan plukken en wat staat het mooi in die bak van cement, leuke combinatie vind ik dit!
Geloof dat ik maar eens naar het tuincentrum moet, kijken voor zaadjes :)
Liefs, Sonja

Joke zei

leuk bakje met de tuinkers,als decoratie staat het ook heel stoer.
De boterham met kaas ziet er gezond uit.

groetjes. Joke

Ús hûs ús thús zei

Wat een prachtige bak! En heerlijk om zo je eigen kweeksels te kunnen eten.
Groetjes van Aleta

bij ELZ zei

Héérlijk tuinkers! Wat ziet het er mooi uit zo in die prachtige bak.
Liefs Lindy

Lisanne Myblog zei

Heerlijk tuinkers! En het staat erg leuk in die mooie bak.. Groetjes Lisanne

Ger zei

Lekker en gezond die tuinkers,makkelijk te kweken op alles wat vocht vasthoudt (bijvoorbeeld op een stukje keukenrol of watten,maar in zo'n stoere bak komt het frisse groen wel heel mooi tot zijn recht.

Zou zo in dat gezonde bammetje willen happen,jammie,jammie.....

Lieve groet,
Ger

De Witte Lanteern zei

Ik vind je cementbakje super! Heel leuk idee en het staat lekker stoer. Tuinkers ga ik zeker zaaien, want het ziet er zó smakelijk uit!!
Liefs, Peetje.

*Mieke*Petitevictorianrose*and*PastTimeChildhood zei

Lieve Linda, wat ziet het er leuk uit , die tuinkers in dat mooie bakje, en dat je moeder het zelf gemaakt heeft, maakt het wel erg bijzonder !
Smakelijk eten :)

Lieve groetjes Mieke xxx

It's me zei

Wat leuk en gezellig en lekker...liefs van mij...xxx..

Marijke zei

Wat ik geweldig vind is het contrast van de stoere bak gemaakt door je moeder en dan de tere zaadjes gezaaid door jou!
fijne dag,
groetjes van Marijke

Thuis bij Tjits zei

oh dit vind ik ook zo lekker en wat staat het leuk in je cementen bak! ik ga meteen even kijken of ik ook nog een zakje tuinkerszaad heb liggen hihi..

lieve groet, Tjits

jacqueline zei

Wat een leuk bakje is het en heerlijk zo toegepast! Ziet er smakelijk uit! Groeten,jacqueline

What's in a day zei

Behalve dat het er leuk uitziet in je mooie bak, smaakt het ook nog eens heerlijk.
zo leuk om het vers uit eigen keuken te eten.

Lieve groetjes,
Eefie

Gerry zei

Leuk in zo'n bakje van je moeder. En tuinkers groeit zo lekker snel.
Eet smakelijk!

Lieve groet,
Gerry

MARIANNE zei

Nou Linda, ik ga ook gauw zo'n zakje tuinkers zaad halen hoor, want zelf zo kweken is toch eigenlijk ook leuker dan kopen...en lekker vind ik het zeker!
Helaas heb ik niet zo'n gaaf cementen bakje wat, extra speciaal is, omdat het ooit door je moeder zelf gemaakt is...dus zal iets anders moeten zoeken (wordt nog vervolgt een keer dus...ha,ha!
Zag ook op je vorige post je bank voorbij komen, ik herkende hem direkt omdat onze oudste dochter die ook heeft gehad...en als ik hem nu zo gaaf opgepimpt bij jou zie staan...vind ik het nog meer 'als toen' zo dom, dat ze hem weg heeft gedaan!
Wat gaaf zo in het wit, en voorzien van...pfff 16?? wat een werk...mooie nieuwe kussens, en enig zo met leuke kussens, en gehaakt sprei (denk ik) erop!
En hoe handig die laden erin, ja toch?
Fijn dat je hebt besloten om de banken "gewoon" nog lekker te houden!!!!

Lieve groetjes! Marianne.

Lilablu at home / Tina zei

Wat een stoere bak en wat een superleuk idee. Mooi ook dat tere groen erin. Kan me voorstellen dat je helemaal blij wordt als het zo snel groeit (blijft toch een wonder!)
Dank je voor je leuke reactie op mijn blog......jullie beginnen me al goed te kennen, want ik moet inderdaad altijd even slikken als ik iets groots verkoop......na de eerste paniek is het dan ook wel weer heel leuk om te gaan verzinnen hoe ik het anders neer zal gaan zetten........
Ik sta a.s. zaterdag op een brocante markt in de Grote kerk in Monnickendam, dus als het mee zit kan ik volgende week weer gaan schuiven!
Liefs,
Tina

monique zei

leuk, het ruikt ook zo lekker.
het bakje is mooi
fijn weekend
groetjes monique

Miranda zei

En het levert ook nog eens mooie foto's op; leuk de combi van tuinkers en cement.

Fijn weekend. Lieve groet, Miranda

Judith van Zo gezellig brocant zei

Wat een leuk idee zeg om cement in een vleesbakje te storten. Gaat dit dan niet scheuren? Leuk die tuinkers, die kan ik natuurlijk ook nog in mijn groene schaaltje planten. Bedankt!

idémakeriet zei

Prachtig die tuinkers in je mooie cementbakje.
Ja wat smaakt dat heerlijk he op een bammetje met kaas of in een salade.
Voor kinderoogjes is het ook een perfect zaadje om te zien ontkiemen, lekker snel resultaat!
Fijne avond.
Liefs gerda