donderdag 5 september 2013

Druiven





Wij wonen in een oud tuindershuis uit 1929.
Toen wij dat kochten stond er nog een
overgebleven houten kas in de tuin. De rest van
de warenhuizen was al gesloopt
en op die plaats is een woonwijk verrezen.
Het kasje hebben wij als het ware
gedraaid en dwars achter ons huis op de 
grens van de tuin opnieuw opgebouwd, weliswaar
 met ander gebruikt materiaal.
Zo ontstond er ruimte om een tuin
aan te leggen. Om jullie er beeld
ervan te geven, heb ik een oud
fotoboek tevoorschijn gehaald en
een foto van de oude kas gevonden.







Jullie zien het: het was een wildernis.
In de nieuwe kas hebben we al snel
druiven geplant en zie hier het resultaat.








De druiventrossen hangen er dit jaar ongekrent bij
(voor de leken op dit gebied: krenten is het uitdunnen van 
de trossen, zodat je mooiere trossen krijgt
en grotere druiven). Het krenten is een behoorlijk
tijdrovende klus en het komt er gewoon niet altijd van!








Na een aantal jaren worden de druiventakken
zo mooi knoestig. Prachtig vind ik dat.








Ik hoop dat jullie kunnen genieten
van het heerlijke nazomerweer.



Lieve groet!

Linda






19 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Wat een geslaagde oogst, het voordeel van een kas lijkt mij dat de vogels er niet zo makkelijk van kunnen eten. Ik ben gek op druiven, dus eigenlijk zou ik er net als de vogels ook wel raad mee weten ;-).

Alvast een fijn weekend, Linda! Lieve groet, Ingrid

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

ik deel je mening ziet er prachtiggg uit en wat heerlijk om zo kas te hebben zeg ...wens je een fijne week lieve groet rosita

It's me zei

Mooi die kas .....lijkt me echt gaaf bij je huis....liefs Ria...x!

inge van der sanden zei

Druiven zijn zo lekker, en helemaal als ze uit je eigen tuin...eh...kas komen.
Wat hangen er mooie volle trossen aan, je kunt voorlopig vooruit met eten.
Leuk hoor een eigen kas in je tuin.

Fijne Avond,
Inge, my choice

Bonjade zei

En of ik ook geniet!
Oh maar wat een prachtige grote druiven....hier was het ontkrenten totaal niet nodig....ze zijn om op te eten ;)

Fijne avond

Heerlijk lijkt me zo'n kas

Anita r zei

Was zeker een wildernis.
Maar je druiven zijn mooi zeg.
We hebben genoten van het mooie weer.
Zijn vandaag voor het eerst dit jaar naar zee geweest.
Heerlijk.

gr. Anita

Gerry zei

Wat een heerlijke stevige druiven. Ik vind ze heerlijk.
Mooi zo'n kas.
Ik vond het een beetje te warm vandaag, en moest bovendien van alles en nog wat doen, dus ik heb me wel vermaakt.

Lieve groet,
Gerry

Ús hûs ús thús zei

Wow wat een prachtige dikke trossen heb je! Dat duurt vast niet lang meer dat je ze kunt plukken. Niks leukers dan uit eigen tuin te eten toch?
Alvast fijn weekend!
Groetjes van Aleta

idémakeriet zei

Mmmmm ik zou er zo mijn tanden in willen zetten.
Wat een prachtige trossen zeg!
Heerlijk om zo een schaaltje druiven op te halen uit eigen kas.
Fijn weekend.
LIefs gerda

Ger zei

WAW....dat moet fantastisch zijn om in zo'n oud tuindershuis te wonen en mét kas is het plaatje helemaal compleet.

De druiven zien er heel smakelijk uit in elk geval,gekrent of niet;-)

Wij hebben in ons kleine stadstuintje ook witte druiven,heel veel trosjes dit jaar maar de druifjes zijn nooit groter dan krenten en zuuuuuuur.....niet te eten.
Maar ik gebruik ze gewoon ter decoratie,ook leuk.

Zag vandaag op TV MAX Monumentaal een programma over
Sonnehoeck in het Westland,Kwintsheul,is de enige druivenkwekerij in Nederland en wellicht zelfs in Europa met de status van rijksmonument.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1363836

http://sonnehoeck.nl/

mocht je interesse hebben om een kijkje te nemen.

Lieve groet,
Ger


Mirjam zei

Hoi Linda,
Wat leuk die oude foto, prachtig die druiven die je er nu in hebt hangen. Blijkbaar was het krenten niet nodig want het lijken mij prachtige volle trossen...
Fijne dag vandaag, geniet ervan...
Lieve groet,
Mirjam

Petite Chambre Brocante zei

Hoi Linda, wat leuk zo´n oude foto....het was inderdaad een wildernis.
maar nu heb je prachtige druiven, ze zien er zoo sappig uit en de kleur is super mooi.

Lieve groetjes Anna

Marjon zei

Wat een prachtige plaatjes van de druiven, zie zien er heerlijk uit en ik vind het ook mooi die houterige stam....dus het krenten was een succes...prettig weekend en lieve groet Marjon

jacqueline zei

Nou dat ziet er goed uit! Smaken ze ook zoet? Nu ben ik best benieuwd naar hoe de kas er nu uitziet in je tuin....misschien mogen we daar nog eens een foto van zien? Fijn weekend! Jacqueline

Pure & White zei

Gaaf zeg, een eigen kas!
En wat zien de druiven er prachtig uit!
Ben benieuwd hoe de kas er nu uit ziet... Volgende keer een foto ???

Fijn weekend!

Dineke

A place for my home zei

Mmm die zien er lekker uit! Jij kunt voorlopig wel vooruit ;-)

Groetjes, Cynthia

.♥.Gaby.♥.Homestyle.♥.. zei

Lieve Linda..♥
Bedankt♥ voor je lieve♥ berichtje..;)
ja die onzekerheid gaat me nog eens opbreken ..maar ik probeer toch positief♥ te blijven ondanks alles lieve♥ zucht..;)
Jou kast met mooie♥ prachtige♥ heerlijk☺ druiven, wow dat word snullen mmmmm jammie..;)
nog een Fijn♫ weekend♥ en week lieve♥ groetjes Gaby..♥

Miranda zei

Dat wordt een rijke oogst! Ook hier beginnen de druiven inmiddels te kleuren...

Lieve groet, Miranda

House of Seasons zei

Halo Linda, dankje voor je felicitaties!
Meteen even bijgelezen op jou mooie blog!
Wat zien die druiven er geweldig uit zeg.
Liefs
Lia