dinsdag 10 december 2013

Chocoladesnack varianten




Vorige maand stond een 'healthy' chocoladerecept
op het blog 'Wonen op Wydrum'
Na eerst het standaardrecept uitgeprobeerd te
hebben, waagde ik me aan een variant.

Ik deed de behoorlijk fijn gemaakte (in blender 
of keukenmachine)
 60 gram hazelnoten, 40 gram
havermout en de 11 in water geweekte dadels
 zonder pit (20 minuten)in een muffinvorm. Dit heb ik 15 
minuten in het vriesvak gezet. 
Vervolgens smolt ik 80 gram kokosolie en
voegde daar 40 gram rauwe cacao aan toe.
Dat goot ik uit over de muffinvormpjes waarna
ik erachter kwam dat ik nu meer
kokosolie en cacao nodig had, omdat 
ik een grotere 'bodemoppervlakte' had
met deze vormpjes. Daarom snel wat bijgemaakt.
In het chocolademengsel plaatste ik
 peacannoten. De muffinvorm moest nog eens voor
 15 minuten het vriesvak in. Ik heb er geen agavesiroop
aan toegevoegd. Inmiddels zijn we hier
in huis aardig gewend om geen toegevoegde
suikers te nuttigen (oké, dat proberen we zo veel mogelijk)
 en vinden we het op deze
manier een heerlijke snack. En het is
ook nog eens heel makkelijk te maken.
Overigens: je bewaart ze in het vriesvak.





Het resultaat: leuke lekkere minitaartjes!






Benodigdheden zoals rauwe cacao en kokosolie
zijn o.a. verkrijgbaar in natuurwinkels.






Ik maakte inmiddels een andere variant door
speculaaskruiden in de bodem toe te voegen, dat
smaakte ook heel lekker! Saskia gaf
mij de tip om na de eerste 15 minuten in
het vriesvak een laagje pindakaas over de
bodem te smeren en dat vervolgens ook weer 15 minuten
in het vriesvak te plaatsen voordat de chocolade
eroverheen gaat. Ga ik ook nog uitproberen,
mogelijkheden genoeg.
Ik ben benieuwd of er bloggers zijn,
die zich hieraan gaan wagen. (Succes dan!)



Lieve zonnige groeten!

Linda



14 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Of ik mij er aan ga wagen weet ik nog niet, maar aan het recept zal het niet liggen. Het klinkt erg lekker!

Liefs, Ingrid

Janny zei

Jazeker, ik heb het recept opgeslagen.
Ik heb zelf ook ergens (weet niet meer waar) een lekker recept vandaan voor energierepen:
Chia Energiereep
Ingrediënten (10 personen)
125 gram chiazaadjes
150 gram kokosrasp
50 gram noten (walnoot,hazelnoot,macadamianoot…)
10 gedroogde vijgen/dadels
4 volle eetlepels kokosolie
2 eetlepels agavesiroop of honing
2 theelepels natuurlijk vanille extract
Bereiding
Vermaal de vijgen/dadels in een keukenmachine. Vervolgens voeg je de kokosrasp, de noten, de chiazaadjes, de kokosolie, de honing/agavesiroop en tot slot het vanille extract toe. Maak de kokosolie iets warm totdat deze smelt en het geheel beter blijft plakken. Doe wat bakpapier in een schaal. Het beste is om een vierkante schaal te gebruiken in verband met de uiteindelijke vorm, zodat het zich makkelijk laat delen. Het mengsel kan nu in de schaal, waarbij je het stevig aandrukt zodat straks een mooie reep ontstaat. Zet de schaal in de koelkast zodat de energiereep mooi stevig wordt. Na ongeveer 2 uur kun je de schaal uit de koelkast halen en snijd je deze in mooie repen. De ingrediënten zijn voldoende voor ongeveer 20 repen. Wikkel de repen in aluminiumfolie en leg ze in een broodtrommeltje of andere luchtdichte verpakking.
Klaar is je zelfgemaakte Chia Energiereep een ECHT gezond tussendoortje, voor het stillen van de lekkere trek.
Probeer maar!
Janny

Mirjam zei

Hoi Linda,
Als ze net zo verrukkelijk smaken als ze er uit zien, dan wil ik het beslist eens proberen...
Je hebt heel goed beschreven hoe je ze maakt, dus dat is wel heel erg handig... Dank je wel daarvoor...
Ik wens je een heerlijke avond,
Lieve groet,
Mirjam

Verie -Vestywo- zei

Mjammie, dat ziet er heerlijk uit! Dit recept onthoud ik! Lieve-GRoetjes, Verie

What's in a day zei

O, wat een heerlijke taartjes, ziet er goed uit zeg, de variant met speculaaskruiden lijkt me ook zo lekker.

Lieve groet, Eefie

Rozen van Papier zei

Ziet er lekker uit, en leuk om te proberen! Hmmm

Groetjes Janny

het Moonhuis Monica zei

Dat ziet er echt heerlijk uit hoor, ik wil het toch een keer gaan maken!!

Liefs Monica

Gerry zei

Ziet er heerlijk uit, Linda en met speculaaskruiden lijkt me ook heel lekker.

Lieve groet,
Gerry

A place for my home zei

Mmm! Klinkt goed en ziet er lekker uit. Ik ga het onthouden!

Liefs, Cynthia

inge van der sanden zei

Dat ziet er goed uit, ik zal mijn dochter ze eens laten maken, als ze van het weekend naar huis komt, die vindt bakken en koken leuk, ik niet.
Fijne Avond.

Groetjes,
Inge, my choice

*Mieke*Petitevictorianrose*and*PastTimeChildhood zei

Lieve Linda, dat ziet er héérlijk uit, wat lief dat je ons het recept erbij geeft, nu kan ik het zelf ook eens uitproberen :)

Lieve groetjes Mieke

Thuis bij Tjits zei

Lijkt me heerlijk! En wie weet ga ik mij er ook eens aan wagen, altijd leuk om iets nieuws uit te proberen.

Lieve groetjes, Tjits

Dorine zei

Mmmm lijkt me ook erg lekker, wie weet toch ga ik het ook eens maken.

Liefs, Dorine

Saskia Klaver zei

Dit vind ik leuk!! :) leuk om zo te lezen dat er ook anderen mee aan de slag gaan!

Heb me aangemeld als volger, bedankt voor je give away vermelding op jouw blog!

Liefs Saskia