woensdag 29 januari 2014

Kaarsen in kopjes DIY vervolg




Omdat ik nogal wat vragen heb gekregen over 
het kaarsen maken in kopjes
maak ik er een aanvullend bericht over.
Hiermee probeer ik 
zoveel mogelijk onduidelijkheden 
weg te nemen!

Lonten met of zonder voetjes kan je uit oude kaarsen 
halen, zo hergebruik je de hele kaarsen.

Ook kan je theelonten met voetjes in 
verschillende lengtes verkrijgen
in hobbywinkels. 

Je kan ook lonten kopen zonder voetjes;
het lont kan je dan bijvoorbeeld
met een stukje tape vastzetten
op de bodem van het kopje.

Het is mogelijk om lonten zelf
te maken door een draadje katoen 
een aantal malen in kaarsvet te
 dopen. Als je wilt dat de kaars
langer brandt, moet je nog iets anders 
toevoegen; daar heb ik zelf geen
ervaring mee, dus daar ga ik hier
ook maar niet verder op in. 






De kaars heb ik gewoon gesmolten
in een steelpannetje op het vuur.
Alle kopjes stonden 
klaar met de lontjes er al in.
Zodra de kaars gesmolten was, heb
ik het kaarsvet direct in de
kopjes gegoten en hield 
daarbij de lontjes even vast.
Zoals jullie hebben kunnen zien 
in mijn vorige bericht, had
ik bij het langere hergebruikte
lont tapasprikkers gebruikt
om het lont op z'n plaats te houden.
Satéprikkers kan je hier
ook voor gebruiken;
zet ze eventueel vast met
een stukje tape.






De kopjes zijn bestand
tegen de hitte van de vlammetjes,
mits er geen barstjes of scheuren in zitten.
Dus let op dat de kopjes
die je hiervoor gebruikt heel zijn!


Uiteraard kan je in plaats
van oude kaarsen verschillende
soorten was gebruiken,
die je in de winkel kan kopen.
Maar het is juist zo
leuk om her te gebruiken!
En je bent goedkoper uit.






Heb je zin gekregen om aan de slag
te gaan, dan wens ik je heel veel succes.
En...heb je nog vragen hierover:
gewoon even reageren of mailen!


Lieve groeten,
Linda

14 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Mocht ik het toch nog eens willen proberen, dan raadpleeg ik eerst de tips op jouw blog. Nu ik er goed over nadenk, weet ik ineens dat ik figuurtjes heb gemaakt, daar gebruikte ik koekvormpjes voor. En volgens mij ging vooral dát mis, want het liep er allemaal onderuit, al lag het gelukkig wel op bakpapier. Aan alleen de kopjes vullen zou ik mij nog wel eens willen wagen ;-).

Bedankt voor je toelichting! Liefs, Ingrid

What's in a day zei

Wat een mooie uitleg zeg, ik doe het ook altijd zo, ik hergebruik vaak, maar ik heb ook nieuwe lontjes in voorraad.
Leuk om oude kopjes te hergebruiken, een nieuw cadeau in een oud jasje!!

Lieve groetjes, Eefie

Mirjam zei

Hoi Linda,
Nou ook nog een heel aanvulling op de uitleg. Wat heerlijk duidelijk is het zo allemaal. Dank je wel voor de tips...
Ik wens je een heerlijke avond,
Lieve groet,
Mirjam

fo miento zei

Leuke tip hoor. Maar ik vind het een beetje zonde van uw mooie kopjes. Maar ja, je zet natuurlijk ook geen lelijke mokken in de woonruimte.
Vele grtjes Mien

Ger zei

Dit idee van kaarsvet in kopjes is en blijft heel leuk.
Zag het al vaker voorbij komen in verschillende blogposten.
En de duidelijke informatie die jij erbij geeft zal de liefhebbers wel inspiratie geven waarmee ze aan de slag gaan.

Bedankt voor het delen☺!!

Lieve groet,
Ger

Gerry zei

Dank je wel voor de aanvulling Linda!
Nu moet het wel lukken!

Lieve groet,
Gerry

De Witte Lanteern zei

Dankjewel voor alle tips! Lief van je dat je er even op terug komt.
liefs, Peetje

Verie -Vestywo- zei

Lieve Linda, wat ben ik blij met dit aanvullende berichtje..as. zaterdag hoop ik kopjes te gaan halen en wat kaarsen, dan ga ik ook aan de slag!! Heb er zin in..

Lieve-Groetjes, Verie

Marie-José zei

Superleuk idee en bedankt voor je goede uitleg :)
Zo hoorde ik laatst iemand die gewoon van resten kaars, hele nieuwe stompkaarsen maakte door het gesmolten kaarsvet in een pringlebus(jawel die van de chips)te gieten...óók een idee...maar het idee van de kopjes spreekt me meer aan ;) heb ik ook al ervaring mee met het vogelvoer...haha...
Succes en bedankt creatieveling :)

Lieve groet, MJ

Thuis bij Tjits zei

Dankjewel voor de goede uitleg van dit leuke idee, hier ga ik vast wat mee doen:)

Liefs, Tjits

*Mieke*Petitevictorianrose*and*PastTimeChildhood zei

Lieve Linda, bedankt voor de super duidelijke uitleg, nu ga ik het zeker ook eens proberen, ik heb vandaag al een paar mooie vintage kopjes bij de kringloop gevonden, ik zag ze staan......en ik moest aan jou denken :)

Lieve groetjes Mieke

Miranda zei

Leuk! En met deze duidelijke beschrijving moet het helemaal goedkomen.

Fijn weekend. X

Anoniem zei

Wat een leuk cadeau idee, ga ik onthouden! Groetjes, Ilona.

Karin Joan zei

Je hebt echt een prachtige blog,
zou je het leuk vinden als ik over een tijdje een artikel over jouw blog op http://www.24homes.blogspot.nl zou plaatsen? Dan zou ik een aantal van je foto's laten zien en allemaal naar jou verwijzen natuurlijk. Zou je mij willen antwoorden op karinjoan@gmail.com
Ik hoor t wel,
liefs,
KJ