dinsdag 12 augustus 2014

Cement DIY





Een paar weken geleden hebben
jongste dochter en ik ons uitgeleefd
op cement. Mogelijkheden genoeg
om er iets van te maken!











We gebruikten
zandcement.



Daar hoef je
alleen maar water
 aan toe te voegen.












Dochter heeft van tevoren een diamant
vorm gemaakt. Dit heeft ze op internet gevonden, afgedrukt,
 vervolgens op karton geplakt en uitgeknipt.
Daarna aan elkaar geplakt met duct tape.









Ik ben in het bezit
van een tulbandvorm.


Met de bedoeling
om daar ooit nog
beslag in te kunnen
 doen, bekleedde ik
de binnenkant 
met plastic folie.


Aangezien ik het 
resultaat niet zo
mooi vond, heb ik
een paar dagen later
de vorm met olie
ingesmeerd en 
daar direct het
cement in gestort.






De vorm was inmiddels toch al ietwat verroest.
Jammer dan. In het vervolg maak ik tulbanden van cement.








De wilde bramen vond ik tijdens een rondje hardlopen.
Natuurlijk had ik toen geen snoeischaar bij me.
Ik kreeg het toch voor elkaar door 
de takken te splitsen en af te breken...

  






...doe dat maar niet na...














Uiteindelijk
staat
de tulband
er zo bij
in de vensterbank,
gevuld met 
een glaasje
Hedera.











Ik vulde
ook andere
taartvormpjes,
zoals deze
hiernaast.
Kaarsje
erin gezet.

Leuk? Nee.
 
Omgekeerd
vind ik
het wel wat
hebben.






Dan heb ik opeens stoere onderzetters.










Laat ik gelijk
even 
een andere
creatie 
van jongste
dochter 
zien.
Ze knoopte
een paar
doorzichtige
stenen
in touw
 en zo ontstond
een leuke
hanger.
Die ik toen
voor mijn 
verjaardag kreeg





(samen met nog 49 andere cadeautjes, die ik vervolgens
moest gaan zoeken en gelukkig allemaal heb gevonden).




 Ook deze letters maakte ik.
In kartonnen vormen (X*enos),
waarvan ik de voorkanten
 had uitgesneden.












We maakten nog veel meer, zoals een puzzelstukje
in een siliconen ijsblokjesvorm. Direct 
een lusje van ijzerdraad erin gestopt aan
de bovenkant en je hebt een leuk hangertje.


Niet alles lukte meteen even goed, maar het was leuk
om van alles uit te proberen. De volgende keer
wordt het al een stuk gemakkelijker. 


Tip: cement heeft water nodig om te verharden.
Daarom heb ik de 'baksels', nadat ze hard genoeg
waren om uit de vormen te halen,
in een emmer water gelegd 
en zo een nachtje laten liggen. 
Besproeien met water kan ook. 
Het cement droogt anders te snel.


Wil je ook aan de slag? 
Er zijn nog veel meer voorbeelden op internet te vinden!



Lieve groet!


Linda



20 opmerkingen:

Marieke Kromme zei

Wat een leuk idee!! Ik vind je tulband erg geslaagd, zo ook de letters. Wat leuk al die cadeautjes van je dochter, zal vast een hele zoektocht zijn geweest haha. Zie het al helemaal voor me!

Liefs marieke

De Meidenmuts zei

Wauw, jullie zijn flink bezig geweest. Wat een leuk idee! De tulband vind ik wel heel leuk geslaagd, en de bakvormpjes als onderzetters...Je kunt hier echt je fantasie op los laten.
Super idee!

Groetjes Anita

Atelier Valerie © zei

Lekker creatief bezig ...
Het resultaat mag gezien zijn hoor ... tof!
Fijne dinsdag ... lieve groetjes Valerie ♥

het Moonhuis Monica zei

Hartstikke leuk geworden en leuk om te doen!!

Liefs Monica

De Witte Lanteern zei

Leuk geworden, deze calorie-arme tulband (dus heel geschikt voor mij, haha). Ik zag 'm laatst al voorbij komen in een tijdschrift (dacht de WLS creatief) en vond het toen al een leuk idee. Ook leuk om te zien dat je daardoor aangestoken wordt om nog meer leuks uit te proberen, zoals die letters. Je moet het maar bedenken!
Liefs, Peetje

Ger zei

Leuk om je een poos te vermaken met cement decoratie,weer eens iets anders dan van gips of brooddeeg.

Zo'n tulbandvorm vind ik wel heel leuk gemaakt.

Hihi.....49 cadeautjes zoeken met verjaardag,maar goed dat ze hier niet op het idee komen want dan zouden het er heel wat meer worden en zou het zoeken moeten wachten tot de volgende dag,omdat ik op verjaardag zelf daar onmogelijk tijd voor zou hebben of ik zou de gasten vragen om met mij mee te zoeken.

Fijne dag en liefs,Ger

Gerry zei

Jullie zijn heerlijk bezig geweest, Linda! En leuke dingen gemaakt!
En die 49 cadeautjes, leuk idee!
Gefeliciteerd nog met je verjaardag.
Ik ben een groot ijsliefhebber en zo kreeg ik op mijn 50e verjaardag 50 verschillende ijsjes. Was een leuke verrassing.
Nog een fijne dag verder!

Lieve groet,
Gerry

Jolanda zei

Hoi,

Super leuk gedaan!!
Fijne dag,

Jolanda

Johanna betuwe zei

Super leuk idee dat nog fraai uitgepakt is ook !!

Groetjes Johanna Elfies Home

lien zei

Dat hebben jullie mooi gemaakt, echt heel leuk!!

De Witte Lanteern zei

Ik heb nog even voor je gekeken: het staat in de Decoreren Landelijke Stijl editie Lente 2014. Het is van de makers van WLS. Misschien kun je 'm nog ergens vinden. Zij maakten hem trouwens in een siliconen-vorm en lieten 'm extra snel verouderen met zoutzuur, dat ze naderhand eroverheen streken. Het cement wordt dan iets poreus waardoor weersinvloeden en mos (versneld als je 'm insmeert met yoghurt of karnemelk) beter hechten, waardoor hij een mooie verweerde patina krijgt.
Liefs, Peetje

Marjonel M zei

Wat een leuk idee zeg!

It's me zei

Nou ja wat leuk gedaan !!!!...liefs van mij...x !

Marjon zei


Wat leuk geworden allemaal...jullie zijn echte crea bea's....Ik vind zelf de letters te gek...en ook de tulband met de bramen...mooi plaatje samen...knutsel ze nog en lieve groet Marjon

Home and Lifestyle zei

Wat hebben jullie dit samen mooi gemaakt! Ik vind persoonlijk de tulband heel geslaagd, volgens mij heeft zoiets een keer in de Decoreren Landelijke stijl gestaan want ik had het op mijn to do lijstje staan. Maar daar staan wel meer dingen...meestal komt er niets van ;-).

Ik wens je een fijne dag! Liefs, Ingrid

Esther zei

Wat leuk. Ik zag op het Festival der Zoete Verleidingen ook betonnen 'taartjes'. Maar zelfgemaakt is mooier. Ik ben benieuwd wat je nog meer bedenkt. Wat een leuk idee van je dochters, al die kleine cadeautjes. Zeker als ze zulke mooie dingen zelf maken.
Groetjes, Esther

Mirjam zei

Hoi Linda,
Wat een leuke vormen heb je allemaal gebruikt voor je cement. Vooral de tulband vind ik heel erg mooi... misschien ga ik dat ook nog wel eens proberen, maar dan ga ik wel eerst een tulbandvorm halen bij de kringloop of zo... wil daar mijn goede vorm niet voor gebruiken. Maar het effect vind ik wel prachtig. Is de diamantvorm van je dochter ook goed gelukt?
Ook de lage bakvormpjes zijn super leuk, heel mooie stoere onderzetters zo...
Ik wens je een fijne avond en rest van de week,
Lieve groet,
Mirjam

Ús hûs ús thús zei

Wat een ontzettend leuk idee! En gezellig ook om zo samen met je dochter bezig te zijn.
De tulband is prachtig geworden. Maar ook de betonnen letters vind ik erg mooi en stoer.
Ik ga het zeker eens uitproberen (samen met mijn dochter want ik denk dat zij het ook super vindt om te doen!).
Fijne dag. Groetjes van Aleta

Tante Mali zei

Hej Linde,
they came out fantastic! Love your work! I do have also some of those pieces - it's fun!
A wonderful weekend
Elisabeth

inro soor zei

wat een leuke ideetjes!
dat ga ik hier ook eens doen, lekker rommelen:)
groetjes, inge