vrijdag 22 augustus 2014

Tafels




Zowel mijn eettafel als salontafel
hebben we ooit als antiek grenen
aangeschaft. Inmiddels hebben ze al minstens
tweemaal een verfbeurtje van me gehad
en een paar weken geleden was het weer tijd voor 
een nieuwe behandeling!
Zoiets zit dan al wel maanden in mijn hoofd.
De omstandigheden waren gunstig;
het was prachtig weer, dus ideaal
om zo'n klus buiten te doen.






Ik begon met de salontafel.
De poten mochten wit blijven;
van het blad schaafde ik de donkere verflaag af.
Daardoor kwamen de knoesten te voorschijn.
 Veel mooier! 

(Het was mijn eerste grote 'schaafklus' en ik vond het leuk
om te doen. De tweede tafel ging me al beduidend makkelijker af,
al doende leert men, zeggen ze.)




(Zo'n schaaf is eigenlijk best mooi!)



Ik had van tevoren niet precies voor ogen
wat ik op de tafel wilde smeren:
werd het beits, wax of verf en wax?



Het werd verf en tweemaal wax.




(Achter de tafel staat een houten plaat;
dit vanwege een groot klusproject in onze tuin,
daarover later meer.)






Ik heb zandkleurige muurverf gebruikt.
(Dit had ik nog staan; eens laten mengen en
toen te licht bevonden voor een bepaalde muur.)
Doordat ik daar toch wax over zou gaan
aanbrengen, heb ik dit gewoon gewaagd.
Tot nu toe heeft het goed uitgepakt!


Na de verf bracht ik Paste Wax op in de kleur carbon
van Painting the Past. Om het geheel
een warmere uitstraling te geven smeerde ik
daar tussendoor en overheen de leverkleurige
Colourwax op van Amazona. Deze waxen had
ik allebei al eerder gebruikt; je kan er
best veel meters mee maken!






Op de foto hierboven zie je goed de houtstructuur. 
Dit is overigens de eettafel.
En die hebben jullie al kunnen zien
 in mijn vorige post:






Toen ook de eettafel klaar was,
zag ik duidelijk verschil met de salontafel,
deze laatste glom veel meer en dat zinde me 
(toch al) niet (helemaal).
Hoe het kwam dat het meer glom is me een raadsel. Misschien
kwam het doordat ik hierop de wax met fijne staalwol
had opgebracht en bij de eettafel met een doek?
Hoe dan ook, het 'moest' opnieuw.
Met behulp van een schuursponsje en een mengseltje 
van soda en water kon ik de wax verwijderen.
Gelukkig, dat werkte!

De tafels zijn nu veel lichter van kleur
en hebben een landelijker en levendiger 
uitstraling gekregen. 
Ik dacht dat ik klaar was met mijn tafels, maar bedacht
me opeens dat we nog een 'aanzettafel' hebben.
Die gebruiken we wanneer er meerdere mensen komen
eten en onze eettafel daarvoor te klein is.
Hoewel dit maar een paar keer per jaar voorkomt
en er ook nog eens een kleed overheen komt te liggen,
 heb ik ook dat stuk tafel aangepakt 
(oké, de schaaf heb ik deze keer terzijde laten liggen,
 dat dan weer wel).
Zo is 'project tafels' mooi afgerond!



Lieve groet en een gezellig weekend!


Linda


20 opmerkingen:

Mirjam zei

Hoi Linda,
Zo zeg, jij hebt een behoorlijke klus aangepakt. En zo te zien is het heel erg goed uitgepakt...
Wat een prachtig effect, die muurverf met de wax er overheen. Heel mooie kleur zo en dan de zichtbare structuur van het hout... Ik vind het echt prachtig geworden. Jij mag echt trots op jezelf zijn want je hebt dit werkelijk heel erg mooi gedaan....
Fijne dag en heel fijn weekend,
Liefs,
Mirjam

Atelier Valerie © zei

Een mooi resultaat ...
In een prachtig interieur ...
Fijn weekend ... lieve groetjes Valerie ♥

Verie - Vestywo zei

Heel mooi, Linda! Je kan dan zo genieten van je oude/nieuwe meubels! Echt heel leuk.

Lieve-Groetjes, Verie

Home and Lifestyle zei

Nou, dat was een beste klus maar het resultaat mag er zeker zijn. Al doende is het dan zoeken naar het mooiste effect. Als het dan niet helemaal naar je zin is, kun je het inderdaad beter over doen...anders blijf je je er toch aan storen.

Maar voorlopig kun jij er weer helemaal tegen! Mooi hoor!

Fijn weekend! Liefs, Ingrid

Maison de Wendy zei

Wat een klus! Lijkt ook wel leuk om eens een keer met een houtschaaf te werken. Het resultaat mag er dan nu ook natuurlijk zijn!!
In een verfwinkel zei het meisje me inderdaad dat als je wax met een doek aanbrengt het gaat glimmen, met een kwast minder en met een staalbol nog minder.
Bisou,
Wendy

Huiz&zo zei

Wat fanatiek :-) Maar het resultaat mag er zeker zijn! Ze zijn heel erg mooi geworden!

Fijn weekend!

De Witte Lanteern zei

Je brengt me op een idee: mijn salontafel is ook nog niet helemaal naar mijn zin. Hij is eigenlijk té grijs geworden. Ik heb nog een pot wax staan, kleur cement. Ga ik binnenkort toch eens proberen...Zeker na het zien van jouw tafel, hij is erg mooi geworden! Heerlijk om al die klusjes weg te werken. En daarna heerlijk genieten van het resultaat met een lekker kopje koffie aan diezelfde tafel...
Fijn weekend!
liefs, Peetje

It's me zei

Wowwwww mooi geworden hoor !!! leuk !!..liefs van mij fijn weekend...x !

Gerry zei

Hoi Linda,
Je hebt er een flinke klus opzitten.
Je tafels hebben een ander en mooi uiterlijk gekregen.Ook de echte ondergrond met zijn noesten komt nu mooi uit.
Geniet ervan!

Liefs, Gerry

Athomebymy zei

Mooi gedaan !!!

Liefs Petra

van alles wat in huis en tuin. zei

Ik moet ook nodig met de salontafel aan de gang, gelukkig hebben we bij de bijkeuken een afdak dus kan ik het ook in de winter doen.
Bij jou is het mooi gelukt zeg, maar wel een werk! Ik ga er altijd met de schuurmachine over als ik wat doe, is een schaafblok handiger? Wat is de reden dat je dat hebt gedaan?

Groet Trijnie

Ús hûs ús thús zei

Wat zijn je tafels mooi geworden! Het is even werk maar het resultaat is er dan ook naar.
Zo mooi ook dat je de structuur van het hout blijft zien!
Fijn weekend. Groetjes van Aleta

Marjon zei


Prachtig zijn de tafels geworden en ik vind de kleur ook super mooi...Wij hebben ook de eettafel in de vakantie opgeknapt maar met schuurpapier afgeschuurd. Die schaaf lijkt me een betere oplossing voor het juiste resultaat te krijgen..Is dat een oude of krijg je deze nog steeds?...fijn weekend en lieve groet Marjon

lien zei

Wat is het mooi geworden! Ik heb pas een oud bureau opgeknapt en daarna behandeld met speciale olie waardoor het bureau mat bleef. Ik houd ook niet zo van glans! Heerlijk zo,'n grote schuurklus vind je niet? Ik ben schijnbaar een van de weinigen op aarde die schuren leuk vindt :)

*Mieke*Petitevictorianrose*and*PastTimeChildhood zei

Lieve Linda,

Wat een klus zeg.....maar het resultaat is prachtig !!!!
Zelf doe ik dat helemaal niet graag, verven en schuren, maar ja als je alles met een mooie brocante uitstraling wil hebben dan moet je wel haha.
Bij jou klinkt het altijd zo simpel......even een kast-muur of tafel geverft, en dan ziet het er ook nog eens zo geweldig uit !
Ik wens je nog een heel fijn weekend !!

Lieve groetjes Mieke

het Moonhuis Monica zei

Ja mooi geworden hoor!!

Liefs Monica

What's in a day zei

Wat een klussen Linda, maar mooi s het wel geworden, leuk dat je zelf de schaaf in de hand nam:) je hebt echt eer van je werk.
Door de vakantie miste ik even dat je 50 geworden bent, nog van harte gefeliciteerd!!!ook van hetzelfde bouwjaar:)

Lieve groet, Eefie

Jilly Garcy zei

Waaw Je tafels zijn heel mooi geworden;
En dat toestel (schaaf) ....cool
Ik had eerst naar de foto's gekeken en dan gelezen want ik dacht "wat zou dat zijn" het ziet er nog iets uit om te gebruiken in je interieur :-)
Mooie living of eetkamer, het lijkt we een vakantie sfeertje te hebben.

Groetjes Jilly van Garcya's place

Danielle van Heusden zei

Heel mooi! Liefs

Angélica D zei

HI! I love your blog ! You have a new follower from Chile
Hugs
Angelica