maandag 20 oktober 2014

DIY met Mod Podge




Het is gelukt!

En dan heb ik het over het overbrengen
van een afbeelding op hout met Mod Podge.

 Door middel van uitleg en foto's
laat ik de procedure zien.
Handig voor twijfelende creatievelingen-in-de-dop!



Ondergrond


Hiervoor gebruikte ik een wanddecoratie van hout.
Er heeft een andere afbeelding opgestaan, die heb ik 
eraf geschuurd. Ik heb zo stevig geschuurd,
dat het profiel ongelijk werd. Daarna een verfje
erover en wat opgeschuurd.






Afbeelding


Voor de afbeelding gebruikte ik een eigen foto.
Die drukte ik af in zwart-wit op mijn inkjetprinter.
Vervolgens heb ik deze gekopieerd op
een laserprinter in de plaatselijke supermarkt.
(Ik ga het toch ook eens proberen 
met een kopie uit de inkjetprinter.)






Het overbrengen van de afbeelding op de ondergrond
 

 Ik smeerde zowel de ondergrond 
  




als de voorkant van de afbeelding in.


 



Daarna plakte ik deze twee aan elkaar
en met een doek wreef ik eventuele luchtbelletjes weg.






Vervolgens sliep ik er een nachtje over...


Benieuwd maakte ik de afbeelding met mijn vingers
nat en begon de lagen papier eraf te rullen.






Onder een lopende kraan veegde ik er nog
meer papier af (gaat sneller! :-)).






Toen bedacht ik me dat een tekst naast
de afbeelding ook wel leuk was. Natuurlijk
had dat met een uitgeprinte tekst gekund met
dezelfde methode, maar ik koos (jullie
snappen vast wel waarom) nu 
voor het gebruik van een sjabloon met letters en zelf
gemengde acrylverf van zwart en wit.

 Het totaalplaatje ziet er zo uit:






De afbeelding ziet er wat sleets uit;
ook schuurde ik licht de gesjabloneerde letters.
Als finishing touch werkte ik de hele wanddecoratie
 af met Gel Medium mat.
 Dit kan ook met Mod Podge, maar die heb ik 
alleen in de glanzende variant. En ik hou nou eenmaal van mat!
Ik heb de afbeelding van gestapelde kopjes
naast de afzuigkap in mijn keuken opgehangen.





Succes als je je eraan gaat wagen!
 


Liefs, Linda


21 opmerkingen:

Atelier Valerie © zei

Prachtig ... het hout, de afbeelding ...
Je mag fier zijn op je werkstuk ...
Ziet er zelfs een tikkeltje brocante uit ...
Fijne maandag ... lieve groetjes Valerie ♥

Home and Lifestyle zei

Dit is bij jou wel heel erg goed gelukt zeg. Ik vind het resultaat erg leuk geworden...hoop ook dat je dat nachtje wachten goed geslapen hebt ;-). Het resultaat mag er zijn!

Liefs, Ingrid

Mirjam zei

O Linda, dit is ook een leuke manier om te doen. En ik las laatst ook nog ergens hoe je zelf mod podge kunt maken. Gewoon een potje witte knutsellijm, van Hema of Action, maakt niet uit. Dezelfde hoeveelheid water erbij en dit goed schudden, klaar is mod podge... En zo is het ook nog eens veel goedkoper natuurlijk... ik ga dat zeker ook eens proberen.. Maar eerst binnenkort eens de print bij de super kopieren...
Ik ben gewoon met teveel dingen bezig op het moment, zo komt er niets af en kan ik ook aan niets anders beginnen.. maar het gaat zeker een keer gebeuren...
Ik wens je een heel fijne avond,
Liefs,
Mirjam

Danielle van Heusden zei

Wat is het ontzettend mooi gelukt zeg!
Als ik dit zo zie moet ik het toch ook eens gaan proberen!
Leuke tekst ook!

Liefs Daniëlle

van alles wat in huis en tuin. zei

Oh Linda...wat een geweldig idee! Dat ga ik aan mijn donderdagavondknutselclubje laten zien: vinden ze vast wel leuk om te maken. En anders doe ik het gewoon zelf.
Waar haal je die ideeën toch vandaan? Van mod podge had ik nog nooit gehoord!
Ik had een vriendin (helaas 2 jaar geleden overleden) die zelf elke week een paar keer een groep vrouwen had die bij haar kwamen knutselen:niet één onderwerp maar telkens iets nieuws dat zon twee weken duurde: zo leuk!
Van haar hoorde en zag ik alle nieuwe zaken maar nu moet ik zelf iets bedenken.
Ik zie wel veel op Pinterest maar daar staat nooit bij hoe iets moet.
Heb jij een adres waar ik meer van kan zien?

groet Trijnie

Esther zei

Dat is echt heel mooi geworden! Wat een bijzonder proces.
Groetjes, Esther

De Witte Lanteern zei

Ik vind 'm prachtig geworden! Zo'n leuk idee, zeker op het hout, super. Ik heb toevallig vandaag een potje Mod Podge gekocht. Nu nog even een onderwerp én tijd vinden...Ook ontzettend bedankt voor je duidelijke uitleg. Zo moet het toch lukken!
Liefs, Peetje

What's in a day zei

Het is goed gelukt zeg wat kun je op deze manier mooie dingen maken.
Bedankt dat je de techniek met ons deelt, kunnen we allemaal aan de slag!!!

Fijne week Linda en lieve groetjes,
Eefie

Marjon zei


Hoi Linda, bedankt nog voor je lieve reactie op je vorige post en dit resultaat is echt weer super gelukt en ik vind het echt prachtig...De houtlijm is ongeveer hetzelfde als de mod podge, heb ik op FB gelezen...bij een creabea maar bij mij lag het echt aan de printer, dus ik ben heel benieuwd als jij dit gaat uitproberen...en mocht het niet lukken laat me dat nog even weten....fijne avond en lieve groet Marjon

♥Sanne en Andre zei

Erg leuk

Groetjes sanne

inro soor zei

hij is top! leuk dat je het geprobeerd hebt:)
ik nog niet op hout.....maar ga dat ook eens doen.
jammer dat je niet je hele huis kunt volhangen he?, hahaha dat heb ik altijd als ik iets leuks heb ontdekt;-)
groetjes, Inge

Het Moonhuis zei

Leuk gedaan linda en zo heb je echt iets unieks aan de muur!!

Liefs Monica

ineke zei

Echt leuk gedaan
Daar mag je trots op zijn
Is ook mooi op een oude houten kist

Groet Ineke

A place for my home zei

Heel erg leuk Linda! Je moet er maar opkomen om zoiets te maken. Gaaf effect en nu heb je gewoon je eigen kunstwerk aan de muur ;-)

Liefs, Cynthia

eigen thuis zei

Wat leuk Linda! Ik zal je post eens aan mn zus laten lezen, zij was op zoek naar zoiets. Jij hebt in ieder geval iets unieks aan je muur!!

Liefs Gonda

lien zei

Oh wat leuk, ik krijg zin om het te gaan proberen! Het resultaat is erg mooi, zeker met de letters erbij!

*Mieke*Petitevictorianrose*and*PastTimeChildhood zei

Lieve Linda, dit is echt superrr mooi geworden, en het klinkt niet moeilijk, plus ik heb daarvoor alles in huis......zal ik het toch eens gaan proberen :)
Heel hartelijk bedankt voor de supr duidelijke uitleg !!

Lieve groetjes mieke

Blomkje en Wenje zei

Super leuk geworden Linda! Vorig jaar maakte ik afbeeldingen op blokken hout, brocante bakvormpje er op, kaarsje er in en een unieke kaarsenstandaard was geboren :) Blijft leuk om met ModPodge te werken. Ik vind jou exemplaar erg goed geslaagd.

Fijn weekend!

Groetjes, Pietrik

Housebythewaterhole zei

Hoi Linda, via Petra komt ik op jouw blog terecht, heb me aangemeld om je te gaan volgen !! Wat mooie wanddecoratie heb je gemaakt met de Mod Podge !!
Enkele maanden geleden probeerde ik het ook eens maar het lukte niet...misschien moet ik jouw instructies er eens bij nemen en het nog eens proberen...:-)
héél fijne week
Liefs Kathy

Tartelette Maison zei

Heel goed gelukt. Moet ik ook eens proberen.

jacqueline zei

Oh wat leuk zeg, dat moet ik toch ook eens kunnen...ik zal het gaan proberen tzt! bedankt voor je uitleg!Groeten, Jacqueline