dinsdag 9 juni 2015

Onze kas en zo





Het gaat goed met 
de tomaten- en komkommerplantjes
in onze kas.























Inmiddels heb ik de plantjes naar buiten verkast.
en heb ik een paar mini komkommertjes kunnen oogsten.








Niet alleen groenten bewaar ik in de kas,
maar ook schors en takken van o.a. druiven;
je weet tenslotte maar nooit 
wanneer je zoiets nodig hebt ;-)!
Het staat in ieder geval wel decoratief.













Deze twee onderstaande foto's van de witte
pioenrozen heb ik in het avondzonnetje genomen.








Het zonlicht filtert prachtig door de blaadjes.
Op de achtergrond zie je onze kas!








Maar ik hou helemaal van het ochtendzonnetje.
Ik opende de achterdeur en snelde 
weer naar binnen om mijn camera te halen.













Deze kas was vorige zomer ons grote project.
Deels gemaakt van accoya hout.
Dit uit duurzaam beheerde bossen afkomstige hout is verduurzaamd d.m.v. acetyleren
 (= behandeling met een hoge concentratie azijn)
en kan 50 jaar meegaan; 
in contact met water 25 jaar.
Dus zitten wij hier wel goed mee!
Het hout hoeft niet geverfd te worden,
dus ideaal in onderhoud.



Een heerlijke kas (lees: schuur) waar het ook in de winter
goed toeven is (aangezien hier nogal eens geklust wordt),
 want er ligt vloerverwarming in.
En...er komt veel licht
 binnen door de dubbele beglazing
op zowel de boven- als de voorkant van de kas.
De bovenkant heeft manlief gewit,
anders wordt het binnen wel weer heel erg warm in de zomer.
In de zijkanten zijn ventilatoren bevestigd.


Fijn met twee openslaande deuren,
zodat je er al vroeg in het voorjaar 
van het zonnetje kan genieten.


De buitenkant is mooi afgewerkt
met dakgoten en regenpijpen van zink.








Nu ik toch buiten loop,
maak ik gelijk maar een foto
van de prima groeiende hop die 
het luik heeft omarmd.








Een overzichtsfoto:








Rechts van de hop staat dit flessenrekje
met o.a. bij elkaar geraapte flessen
(en zien jullie die druiventak,
niet voor niets bewaard hè).









Lieve groet!


Linda





14 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Die kleine komkommertjes vind ik zo grappig, in Parijs zag ze in kleine groentewinkeltjes ook veel liggen. Het lijkt mij leuk om dat groeiproces te volgen tot het moment dat je daadwerkelijk oogsten en smullen kunt. Jullie kas is er een ideaal plekje voor!

Liefs, Ingrid

lien zei

Heerlijk lijkt me dat zo'n kas waar het in de winter goed vertoeven is! En lekker mooie groenten zo te zien!!

Gerry zei

Heerlijk zo'n kas die je het hele jaar kunt gebruiken. Ziet er mooi uit.
Die mini-komkommertjes zijn leuk. Zo kocht ik afgelopen weekend mini-paprika's, oftewel snoeppaprika's. En lekker dat ze zijn!
Je pioenrozen zijn prachtig!
Je hebt het gezellig rond huis.

Liefs, Gerry

It's me zei

Wat mooi je kas...heerlijk sfeertje Linda...een echte geniet post...liefs Ria..!

Mirjam zei

Hoi Linda,
Wat een rijkdom is het als je zo'n mooie kas annex schuur hebt. Hoe heerlijk is het dan om te zien dat je planten het daarbinnen zo goed doen in de lente, wanneer het nog knap koud kan zijn. Die tomaten en komkommers gaan je nog heel veel vruchten leveren. Het hout van de kas vind ik echt heel erg mooi, ik had daar nog nooit van gehoord...
Je pioenroos is ook prachtig en je hop...jeetje wat leuk...
Het flessenrek is super mooi. Kan zo mooi verweren...
Fijne avond,
Liefs,
Mirjam

Marian zei

Wat ziet het er leuk uit bij jou...en wat een aanwinst moet dat zijn, die kas...ik ben er ook zo blij mee hier...en jij bewaard ook al alles dus ..heel herkenbaar, en jawel een kas is de uitgelezen plek om dat in te bewaren...en wat minikomkommers en tomaatjes...altijd leuk om te telen.
En je kan inderdaad als het koud is...net als nu dus...toch lekker wat ' buiten doen'. In de kas dus...of gewoon lekker zitten met de deuren open en een boek zit je lekker uit die koude wind...geniet van de warme vrijdag die er weer aankomt...want dan wordt het weer koud...gggrrrr

Atelier Valerie zei

Zo leuk dat je kan oogsten uit eigen tuin ...
De serre is alvast een goed idee geworden ...
Het is er echt sfeervol ingericht ...
Fijne woensdag ... lieve groetjes Valerie ♥

De Witte Lanteern zei

Wat heerlijk om zo'n kas te hebben. Lekker alle groenten voortrekken en zomerplanten laten overwinteren. En je kan daar zelf ook nog lekker 'overwinteren', hihi. Lijkt me heerlijk om daar bij de openslaande deuren te zitten als het buiten nog nét te koud is...
Mooi dat jullie meteen gekozen hebben voor de zinken dakgoot en regenpijp. Hier bij onze schuur moet dat t.z.t nog vervangen worden.
Je pioenen zien er schitterend uit, zeker met dat zonlicht. Hier zijn ze ondertussen ook open, maar net toen het zo snikheet was. Dus je kunt je voorstellen hoe ze nu uitzien :-(
Geniet lekker van de ondergaande zon in je heerlijke tuin!
Liefs, Peetje

van alles wat in huis en tuin. zei

Oh....wat ben ik jaloers!! Ik zou ook zo graag een kas willen ook al is het maar een kleintje maar helaas....geen plaats meer!
En die hop.....weet je dat zeker om hem daar te laten staan? Wij hadden er hier ééntje die er stond toen we het huis kochten maar die was niet weg te krijgen!!
Soms heb ik het idee dat ie nog eens door het beton in de keuken terugkomt, dus.....pas er mee op!!

groet Trijnie

Janny zei

Ideaal en leuk zo'n plantenkas of serre. En zo leuk de eigen oogst van je komkommertjes. De hop.geeft mooie sierlijke bloemetjes.
Fijne zomer
groeten Janny

Janny zei

Ideaal en leuk zo'n plantenkas of serre. En zo leuk de eigen oogst van je komkommertjes. De hop.geeft mooie sierlijke bloemetjes.
Fijne zomer
groeten Janny

Janny zei

Ideaal en leuk zo'n plantenkas of serre. En zo leuk de eigen oogst van je komkommertjes. De hop.geeft mooie sierlijke bloemetjes.
Fijne zomer
groeten Janny

Onder de rieten kap zei

Wat een rijkdom zo'n kas, dat is toch heerlijk om zo je eigen groenten te verbouwen, nog steeds een grote wens van mij!
dat kleine komkommertje, gewoon schattig haha! En die foto met dat luik en die hop is zo sfeervol, echt mooi!
Liefs, Yvonne

Ús hûs ús thús zei

Ik heb nog lekker wat tuinposten van je gelezen. Wat zijn jullie druk bezig geweest! Mooie "nieuwe" bestrating (wat een goed idee om ze te trommelen in een cementmolen). En wat een prachtige grote kas hebben jullie. Heerlijk In alle seizoenen! Ik hoop dat je nog veel komkommertjes kunt oogsten. Groetjes van Aleta